Revista Emporion

Jordi Fenosa i Tatay

5

Torroella, espai d’art


 

Visca la verra

“Visca la verra”, de la sèrie Hotel Porquí

Torroella de Montgrí (2010)

Jordi Fenosa i Tatay (n. 1965)

Disseny gràfic

20 x 15 cm (dibuix base en paper)

Col·lecció Tatay

 

El disseny gràfic en totes les seves manifestacions: sobre roba, imatges publicitàries, infantils…, és l’exemple més adient per il·lustrar que l’obra d’art no sempre és objecte artístic, sinó que és agent del moment històric on es produeix, en el sentit que té poder per crear un efecte social, polític, religiós… cap a un camí determinat o un altre. Així, en els últims temps, hem vist com el moviment independentista català hi ha reforçat les seves idees a través d’un símbol visual molt significatiu, com és ara la bandera sobiranista catalana, i que l’artista Jordi Fenosa i Tatay ha recollit per cobrir el cos d’una truja, la Sílvia de l’Hotel Porquí, modificant les barres vermelles i l’estel per quatre embotits de carn de porc capolats i un gla.

Pel que fa a aquesta imatge, Visca la verra! té el seu referent polític amb la crida Visca la Terra (Lliure) del moviment independentista combatiu dels 80. La representació està pensada per decorar tot tipus d’objectes de marxandatge, sent el davantal el primer. La tècnica que fa servir Jordi Fenosa encara té la base en el dibuix tradicional i és acabat digitalment.

L’Hotel Porquí respon al projecte més lliure, artístic i madur de Tatay que es publica cada dissabte en el Diari Gran del Sobiranisme (DGS) i que va néixer el 2009. Es tracta d’explicar amb humor crític i sàtira els esdeveniments polítics i socials actuals. L’elecció del porc, i per extensió l’hotel, segons l’autor, respon a un paral·lelisme entre la vida de l’animal i els catalans. Malgrat que el mamífer és una espècie noble, arrelada a la tradició cultural catalana, del qual s’aprofita tota la carn per al seu consum, no deixa de tenir un final tràgic i acaba sent sacrificat.

Tatay, com és conegut l’artista, va iniciar els seus estudis en el món del còmic i del dibuix a l’escola JOSO de Barcelona. Va ser un seguidor i deixeble de les generacions de creadors de còmic del segle XX, tant en l’àmbit internacional (com ara Quino, Hergé, Franquin Calvin i Hobbes), com català (Joan García Junceda, Ricard Opisso, Valentí Castanys…). Ara com ara, Tatay es mou en dues línies creadores, la d’il·lustrador de textos, i la més personal, lliure i artística, la de l’humor gràfic amb un cert compromís social i polític amb el món que l’envolta.

Bibliografia   
<http://www.hotelporqui.cat>        
jordi.fenosa@facebook.com

Comentaris